Firma Metal Technology (MTI) we współpracy z przedsiębiorstwem English Racing przeciera nowe szlaki w opracowywaniu technik trójwymiarowego druku komponentów metalowych.
Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo, w którym przedstawiciele firm MTI oraz English Racing wyjaśniają
założenia projektu oraz odpowiadają na najważniejsze pytania z nim związane.
Zespół English Racing z siedzibą w Oregonie przez długie miesiące borykał się z poważnymi problemami technicznymi swojego flagowego Mitsubishi Evo – po wprowadzeniu modyfikacji w sposobie pracy silnika, ciśnienie oleju momentalnie wzrastało do niebezpiecznego poziomu, powodując uszkodzenie silnika. Mimo, że przyczynę problemu udało się w końcu ustalić, to stworzenie spersonalizowanych elementów odlewanych znacznie nadwyrężyłoby budżet firmy. Bolączka odeszła jednak w niepamięć niedługo po nawiązaniu współpracy z marką Metal Technologies Inc (MTI) przodującą w dziedzinie trójwymiarowego druku elementów metalowych.
Przedstawiciele firmy English Racing uznali, że stworzenie nowej przekładni o większej średnicy pod kołem pasowym spowolni obroty silnika, a tym samym – pozwoli uniknąć zbyt szybkiego wzrostu ciśnienia oleju. Wyprodukowanie elementu okazało się jednakże nie lada problemem: oryginalna przekładnia była bowiem odlewana. Oznaczało to, że jej ponowne wykonanie wymagałoby stworzenia nowej formy, wykonania odlewu z wykorzystaniem znacznej ilości materiałów oraz przeprowadzenia kosztownej obróbki.
Firma English Racing przez dwa lata bezskutecznie starała się stworzyć omawiany element, jednakże bez powodzenia. Kiedy więc na początku roku 2014 okazało się, że przedsiębiorstwo MTI jest w stanie szybko i skutecznie wydrukować komponent przy pomocy urządzenia o nazwie ProX DMP 300, natomiast czas druku prototypu wyniósłby wyłącznie pięć godzin, podjęto decyzję o rozpoczęciu współpracy.
W ciągu kolejnych 3 dni, przekładnia została zamontowana w Mitsubishi Evo i przetestowana na torze. Okazało się, że sprawdza się ona nadspodziewanie dobrze, redukując ciśnienie oleju do bezpiecznego poziomu oraz umożliwiając pojazdowi ustanawianie nowych rekordów prędkości w swojej klasie.
“Drukarka 3D ProX DMP 300 pozwala nam produkować części użytkowe szybciej oraz taniej niż kiedykolwiek wcześniej.” przyznał Cosmer. “Dzięki wykorzystaniu techniki druku trójwymiarowego możliwe jest wprowadzanie w prototypach poprawek i modyfikacji w stopniu niemożliwym do osiągnięcia przy zastosowaniu tradycyjnych metod. Drukarka 3D ProX DMP 300 pozwala nam tworzyć elementy o niezwykle wysokim stopniu skomplikowania w sposób nie tylko wydajny ale i ekonomiczny, co sprawia, że naszymi produktami interesuje się coraz większa liczba klientów.”
Po stworzeniu oraz przetestowaniu prototypu przekładni, eksperci z firmy MTI wykorzystali Drukarkę 3D ProX DMP 300 do produkcji 35 dodatkowych elementów o zróżnicowanych właściwościach, przeznaczonych do pojazdów wyścigowych. Zespół English Racing przetestował zmodyfikowaną pompę oleju z przekładnią podczas wyścigu na ½ mili na torze w Pikes Peak, osiągając prędkość 297 kilometrów na godzinę i zdobywając tym samym pierwsze miejsce w klasie Sedan. “Pojazd sprawował się jeszcze lepiej niż początkowo przewidywaliśmy” przyznał Zach Morgan, mechanik współpracujący z English Racing. “Podczas testów na hamowni nie zauważyliśmy jakichkolwiek problemów, więc postanowiliśmy wystawić auto do wyścigu. Nie spodziewaliśmy się jednak, że rozwinie ono tak dużą prędkość. Nasz zespół był w siódmym niebie!” “Drukarka 3D ProX DMP 300 idealnie spełniło swoje zadanie. Nad projektem spędziliśmy łącznie 130 godzin, jednak teraz wiemy że było warto.” powiedział Cosmer.
Drukarka 3D sprawdza się wszędzie tam, gdzie konieczne jest przygotowanie elementów jednostkowych, których specyfikę trudno byłoby uzyskać metodami standardowymi. Dzięki współpracy z MTI, zespół English Racing zaoszczędził kilkadziesiąt tysięcy dolarów oraz długie miesiące jeżeli nie lata, które należałoby poświęcić na doprowadzenie do końca tradycyjnych procesów produkcyjnych.
“Przemysł metalowy stale wdraża nowe rozwiązania pozwalające przygotowywać produkty zgodnie z wytycznymi klientów. Uważam, że jakość drukowanych w metalu elementów będzie stale wzrastać” wyznał Cosmer. “MTI jest liderem w swojej branży głównie dzięki zastosowaniu technik druku 3D elementów metalowych. Moim zdaniem firma ta jest w stanie sporo wnieść do przemysłu.”
Wynik: Mistubishi Evo z drukowaną przekładnią pompy oleju zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie i ustanowiło rekord prędkości dla pojazdów pięciodrzwiowych rozpędzając się do zapierających dech w piersiach 316.523042 kilometrów na godzinę.
O firmie Metal Technology (MTI) słów kilka: ponad czterdzieści lat doświadczenia w implementacji innowacyjnych technologii pozwala firmie Metal Technology (MTI) stosować różnorodne stopy jednocześnie dbając o wydajność, uniwersalność i niezawodność wytwarzanych produktów. Oferowane przez przedsiębiorstwo stopy to mieszanki takich metali jak: tantal, niob, cyrkon, tytan, wolfram, nikiel, molibden, czy wanad. MTI dodatkowo zwiększa jakość i użyteczność swoich produktów dzięki wyoblaniu, wykuwaniu, obróbce maszynowej oraz szlifowaniu. Firma MTI specjalizuje się w wytwarzaniu tygli, komponentów systemów orurowania, pojemników na różnorodne substancje, jak i elementów nietypowych przygotowywanych zgodnie z wytycznymi klientów.