Model biznesowy dla branży jubilerskiej

Charles-Olivier Roy, projektant wzornictwa przemysłowego, prowadzi kilka działalności artystycznych w oparciu o cyfrowe technologie i druk 3d, których założeniem jest masowa personalizacja produktów. Artisans du Passage była pierwszą firmą poświęconą tworzeniu i odwzorowywaniu różnego rodzaju dzieł sztuki, obecnie stosunkowo nowym biznesem Charlesa jest produkcja oryginalnych obrączek.

To co jest ważne w masowej personalizacji jeszcze w dzisiejszej rzeczywistości to zaoferowanie unikatowego produktu klasy premium. Takim produktem jest właśnie biżuteria, a już na pewno ta okazjonalna – obrączkę z reguły kupuje się raz w życiu. Wiążą się z nią emocje i ważne decyzje życiowe, dlatego cena zazwyczaj jest wygórowana ze względu na wartość dodaną, niefizyczną.

Sposobem Charles’a na biznes jubilerski, który polegać ma na dostarczaniu spersonalizowanych obrączek w przystępnej cenie, jak na połączenie klasy premium oraz indywidualnego projektu, stało się opracowanie platformy/ sklepu internetowego przyjaznego użytkownikowi, za pośrednictwem którego klient zamawia wyrób o wybranych parametrach, a następnie otrzymuje go kurierem pocztowym.

Vowsmith pod hasłem Casting Memories, w dosłownym tłumaczeniu Odlewanie Wspomnień, umożliwia użytkownikowi dostosowanie szerokości, rozmiaru obrączki, ilości diamentów (od 0 – 3) oraz ich wielkości (1,5 – 4 mm średnicy), wybór metalu (platyna, złoto białe, żółte i różowe) oraz opcji graweru po wewnętrznej stronie pierścionka. Obrączki charakteryzują odciski palców przyszłych małżonków i właśnie to stanowi o indywidualności projektu.

Kluczem do opłacalności powyższego biznesu jest drukarka 3D z serii MJP od 3D Systems. Według Charles’a wydrukowane pierścionki reprezentują najwyższy poziom detali i najlepszą wydajność prawdziwego wosku parafinowego, który dedykowany jest dla optymalnego odlewnictwa biżuterii. Właśnie ten materiał do druku 3d daje gwarancję wykluczenia wadliwości podczas procesu odlewania. Nie dochodzi do rozszerzania się modelu pod wpływem temperatury, ani do żadnych innych niepowodzeń spowodowanych popiołem czy pęknięciem. Real wax, czyli czysty wosk wypala się całkowicie w niskich temperaturach i w czasie znacznie krótszym niż systemy oparte na materiałach żywicznych z domieszkami wosku. VisiJet M3 Prowax zapewnia niesamowitą gładkość powierzchni i dokładność, a materiał podporowy, bardzo prosty do usunięcia, nie powoduje żadnych skaz na wyrobie. „Nie musimy spędzać czasu nad projektowaniem struktur podporowych, które nie uszkodzą wydrukowanego w 3d pierścionka. Nie tracimy energii na ponowne próby druku 3d czy też ich naprawę. W naszym procesie wszystko działa sprawnie i zgodnie z planem” mówi Charles-Olivier Roy.

Duża komora robocza drukarki 3d, 298 x 185 x 203 mm w trybie HD, oraz tryb rozdzielczości UHD (694 x 750 x 1600 DPI oraz warstwa 16 mikronów) to, oprócz idealnego materiału, cechy, które powodują, że drukarka 3D ProJet MJP 3500 CPXMax (aktualnie dostępna jako ProJet MJP 3600 Max) od 3D Systems doskonale wpasowuje się w model biznesowy Vowsmith.

Obecnie firmie udaje się wykonać zamówienie w ciągu tygodnia. Charles wierzy jednak, że są w stanie znacznie skrócić ten czas. „Z wykorzystaniem dzisiejszej technologii jest jak najbardziej wykonalne, aby otrzymując zamówienie z rana, po południu mieć już wydrukowany w 3d pierścionek, a następnego dnia jego odlew. Niewielkie ewentualne poprawki jak polerowanie i osadzenie kamieni i pierścionek jest gotowy do wysyłki – czas dostarczenia ok. 3 dni, czyli nawet więcej niż czas pracy.

Można by nawet pójść z wyobraźnią nieco dalej i zainstalować drukarki 3d w różnych krajach na świecie i zlecać im wydruki z naszego serwera. Odszedłby wtedy problem wysyłek międzynarodowych i związanych z nimi kosztów.

Z zapleczem produkcyjnym w postaci jednej drukarki 3D ProJet z serii woskowej MJP można założyć sobie za cel sprzedaż 4-5 tysięcy pierścionków rocznie, tak jak Vowsmith. Możliwości maszyny przy optymalnym wykorzystaniu pozwalają jednak na wydrukowanie nawet 50 tysięcy pierścionków rocznie. W jednym procesie można wytworzyć 35-40 spersonalizowanych obrączek, przy czym proces można powtórzyć 3-4 krotnie w ciągu dnia.

Model biznesowy wypracowany przez Charles’a to model, w którym zrezygnowano z magazynowania produktów. To nie tylko korzyść finansowa dla firmy, ale ta zaleta rewolucyjnej technologii druku 3d, która w przeciwieństwie do poprzednich rewolucji przemysłowych, polega na niewywieraniu złego wpływu na środowisko, a wręcz na ograniczaniu generowania odpadów i emisji spalin dzięki wydajności materiałów i możliwości zastosowania takiego łańcucha dostawy, gdzie transport ograniczany jest do minimum.

Galeria zdjęć: